Mäns våld mot kvinnor är ett stort samhällsproblem

Idag har det debatterats mäns våld mot kvinnor, ett våld som leder till en mord i ca 17 fall per år. Att man från justitiedepartementet behöver se över lagstiftning och regelverk är viktigt. Men vi har stora problem med attityderna till mäns våld mot kvinnor. Det är en jämställdhetsfråga och jag vill uppmana alla kvinnor och alla jämställda män till att vara vaksamma och uppmärksamma på problemet. Det är tyvärr inte ovanligt med förnekelse till att fenomenet finns både här och där och jag blir lika besviken varje gång jag ser det. Att låtsas som våld mot kvinnor inte finns är för mig ett ojämställt sätt att se på världen och lika dumt som att förneka att folk dör i trafiken. Jag skulle önska flera modiga människor som stod upp för att aktivt arbeta för en O-tolerans mot våld mot kvinnor.

Det som är glädjande är att det finns många modiga män och kvinnor som aldrig skulle försvara eller förneka att våld mot kvinnor är ett samhällsproblem. Jag önskar att de ska bli fler och fler. Låt oss göra det riktigt besvärligt att vara kvinnomisshandlare genom att vara uppmärksamma på problemet. Fråga då vi misstänker det och stå upp för de kvinnor som behöver hjälp att komma ifrån det. Det minsta man kan göra, att aldrig, aldrig försvara eller förneka att det finns.

Press: DN;

Blogg; Anna König Jernmyr; Lennart Gabrielsson

2 reaktioner på ”Mäns våld mot kvinnor är ett stort samhällsproblem

  1. ja, jag håller med helt och hållet. Det är inte bara ett samhällsproblem utan tragedi utan egentliga gränser.
    Men varför är det fortfarande så att ledande politiker, oavsett röd, grön, blå eller randig politikerkår inte gör så mycket åt det. Visst har det skett små förbättringar som tillexempel kvinnofridskränkning som ett juridiskt begrepp och så vidare. Men dagens intervju i Aktuellt är nog det mest skrämmande att någon som eldar upp sin före detta fru inte får det stränga straff han BORDE fått? Många politiker (naturligtvis inte alla, och inte heller med partitillhörighet som bas) känns vilja prata om det men när det kommer till kritan med att förhöja denna intollerans med mer kännbara påföljder händer det inte så mycket.

    Det fanns vissa förslag som jag tycker skall vara självklara, som att kunna ta ett videoförhör direkt på plats med den skadade kvinnan.
    Likadant med denna ”haverikommision” som skall genomgå varje enskilt fall. Också ett bra, och självklart, initiativ! Varför finns det inte redan? Jag tror att de kronor som detta kostar kan intjäna sig självt efter ett tag, då ett dödsfall kostar samhället mer än insatserna kostar. Eller är jag ute och cycklar?

Lämna en kommentar