Stockholm har ett större ansvar än andra städer NA 2 dec

 

Varje land behöver en tillväxtmotor, en huvudstad som driver ekonomin framåt. En huvudstad som ser till att landsbygden och mindre städer snabbt kan dra fördel av de stora städernas attraktionskraft, i form av skatteintäkter och utländska investeringar. Om inte kommunikationsmedel som bil, tåg och flygtrafik till Stockholm från övriga landet har förutsättningar att fungera, är sanningen att det är vi alla som blir lidande i slutänden. Den enskilde individen kan bestämma sig för att flytta till en annan stad om infrastrukturen försvårar istället för att underlätta, men det är inte säkert att jobben följer efter.

 

Stockholm är Sveriges huvudstad. Som huvudstad har Stockholm ett större ansvar än andra städer, att inte bara se till den egna stadens utveckling utan dessutom tillse att övriga landet utvecklas. Därför är jag allvarligt oroad över att den politiska majoriteten i Stockholm, inte prioriterar tillgängligheten till Stockholm.

 

Frågan om Stockholms infrastruktur berör i allra högsta grad hela Sverige. Kommunikationen till en huvudstad är inte bara ett lokalt ansvar, det är ett nationellt ansvar. Stockholm kan bli ett hinder för övriga landets utveckling. Om Stockholms stadshus röd-gröna-rosa får bestämma ska man varken kunna ta sig till Stockholm eller röra sig effektivt inom staden. Det försvagar möjligheterna för jobb, tillväxt och konkurrenskraft i hela landet.

 

Bromma är Sveriges tredje största flygplats räknat i antal passagerare. Majoriteten av flygresenärerna till Bromma, 55-60 procent, pendlade till Stockholm och tillbaka till någon stad eller ort ute i landet. Flygtrafik och flygplatser spelar en central roll för att ta sig runt i landet och till och från Sverige. Det ska vara enkelt för människor och företag att kunna ta sig till jobb, vänner, kunder och affärspartners. För oss som inte är lika beroende av Bromma får en nedlagd flygplats konsekvenser för tågtrafiken, som redan idag är ansträngd. Genom att försämra tillgängligheten till huvudstaden, hotas jobben. I förlängningen handlar det om ifall vi kan locka företag att stanna kvar eller om de väljer att packa ihop sin verksamhet och lämna Sverige helt och hållet. Uteblivna investeringar som hamnar utomlands.

 

Stockholms Handelskammare konstaterar att en stängning av Bromma flygplats hotar minst 24 000 jobb – inte bara i Stockholm utan i hela landet. Dessutom skulle trycket på inrikesflyget på Arlanda flygplats, öka väsentligt. Redan idag är Arlandas kapacitet ansträngd och man skulle troligen inte kunna ta hand om mer än en del av Brommatrafiken.

 

Hela Sverige är beroende av Stockholm. Frågan är bara om den röd-grön-rosa majoriteten i Stockholm kommer vakna upp förstå vad detta innebär för landet. Värnar regeringen inte tydligt långsiktigt tillgängligheten till Stockholm är det nödvändigt att utreda om Stockholm ska befrias från uppdraget som huvudstad. Huvudstadens institutioner måste vara tillgängliga för övriga landet. Finns inte tillräckligt lokalt stöd i Stockholm för uppdraget som huvudstad, bör staten ge uppdrag till annan stad att långsiktigt ta över funktionen som huvudstad.

 

Min fråga till de röd-grön-rosa partierna är enkel – hur blir det med Bromma flygplats och Stockholms fortsatta framtid som tillväxtmotor?

 

Lotta Olsson

Riksdagsledamot (M)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s