Vinster i vården, varför inte…

Jag har fortfarande inte förstått logiken i LO´s krav på att förbjuda vinster i vårdföretag. Att vård alltid ska bedrivas på ett etiskt sätt, med god kvalite och kostnadseffektivt är för mig självklart, men varför det måste vara kopplat till att inga vinster får finnas är svårt att förstå. Självklart ska Landsting och kommuner som är de som upphandlar eller kontrakterar vård vara tuffa i förhandlingarna och kräva den nivå på kvaliteén i vården man vill ha. Om då företag B kan göra det bättre än företag C till en lägre summa, förstår jag inte varför det ska vara förbjudet.

Kvaliteé och kostnader kan hänga ihop men det är långt ifrån alltid som det gör det. Om ett företag i vården gör vinst kan det också vara förutsättningen för att långsiktigt ha en verksamhet som utvecklas. Att det sedan finns oseriösa företag i vården är inget jag försvarar, men låt oss då vara tuffa mot dem, dålig kvalite och dålig arbetsmiljö ska aldrig vara något vi ger godkännande till då det betalas av skattemedel. Tyvärr är inte förbud mot vinster i vården en garanti för att all verksamhet fungerar, tvärtom det finns offentligt driven verksamhet som inte fungerar bra. Att förbjuda vinster i vården för att komma tillrätta med det problemet är som att blanda päron och äpplen.

media:DN,

En reaktion på ”Vinster i vården, varför inte…

  1. Peter Ericsson skriver:

    Själva ordet kvalite tycker jag är besvärligt eftersom det kan ha olika innehåll för dig eller mig. Ordet har alltså en osäker betydelse.

    Jag blandar ofta äpplen och päron och det smakar bra…

Kommentera

