Jobbdebatt…

Har tillbringat kvällen med att lyssna på jobbdebatten i Riksdagen. Socialdemokraterna har ställt många frågor om arbetsmarknadspolitiken till arbetsmarknadsminister Hillevi Engström.

Det är 227000 personer fler i arbete idag än 2006. Antalet sjukskrivna och förtidspensionerade har minskat med 200000 personer. Utanförskapet har minskat även om varken regeringen eller arbetsmarknadsministern är nöjda med arbetslöshetsiffrorna ännu. Sverige tillhör de länder som har lägst långtidsarbetslöshet.

Trots detta har socialdemokraterna en massiv kritik mot regeringens jobbpolitik. Ändå vill de i sin skuggbudget ge tre gånger mera pengar till till bidrag än till arbetsfrämjande insatser.

Arbetsmarknaden har blivit mera inkluderande även om utmaningar finns. Jobbskatteavdragen har gett mellan 70000 och 130000 nya jobb. Sysselsättningen har ökat med 2 % i arbetsför ålder mellan 2006 och nu. Oppositionen kritiserar regeringens politik hägljutt men har inga egna svar på hur de skulle kunna minska arbetslösheten.

En reaktion på ”Jobbdebatt…

  1. Kaisa Helin skriver:

    Hej Lotta!
    Jag ber dig gå in och läsa mina kommenatrer hos YFA , blogg
    Jag är en kvinna 55 år med två utbildningar men ändå hamnat i fas3.
    Är det riktigt eller vore kul att få en kommentar av dig och se hur ni resonerar jag har lämnat kommentarer på bland annat när YFA varit med i Kommunalerbetarnas tidning.
    Känner bara att jag inte längre vill eller orkar vara ett offer i samhället jag vill INGET annat ha än ett jobb ett riktigt jobb så jag kan leva bland mina vänner på samma villkor och hänga med i diskussioner som inte får mig att framstå (som, ja stackars henne hon har varit arbetslös så länge vad är felet???
    Nu gör jag uppror och samtidigt borde vi ställa större kvar på arbetsförmedlingen som är passiva i sitt sätt att jobba jag har haft hur många handläggare som helst och dom verkar bara göra det minsta möjliga för sin lön.Mvh Kaisa Helin

Kommentera

