Dax för obligatorisk A-kassa…

Många står idag vid arbetslöshet helt utan A-kassa. DN skriver om att 2 av 3 arbetslösa är helt utan arbetslöshetsersättning. Det leder till problem inte bara för den enskilde, utan också för samhället. Förutom att andelen med socialbidrag vid arbetslöshet ökat, så är det också många kanske speciellt ungdomar,som är helt utan ekonomiskt understöd.

Vi har gått ifrån ett system där många under långa tider levde helt på A-kassa. Många arbetade dessutom ofrivillig deltid samtidigt som man stämplade upp till heltid under många år. Ett överutnyttjande av A-kassan var tidigare problemet. Det innebar också att många arbetsgivare speciellt inom våra kommuner och landsting, inte ansträngde sig tillräckligt för att skapa heltidstjänster inom sina organisationer.

Det är dax att förnya och anpassa A-kassan efter dagens arbetsmarknad. Människor känner idag inte samma tilltro till att vara med i facket. Antalet medlemmar är stark dalande i de flesta fackföreningar. Därmed är fackets starka roll som samordnare av A-kassan högst ifrågasatt. Det kan vara dax för en obligatorisk A-kassa som grundskydd vid arbetslöshet. Människor behöver ett bra ekonomiskt grundskydd mellan två jobb.

Bloggar: Jenny Petersson

Media: DN; GP

5 reaktioner på ”Dax för obligatorisk A-kassa…

  1. tunneltrollet skriver:

    Obligatorisk A-kassa innebär inget annat än att fler tvingas betala för en försäkring, utan att få möjlighet att använda sig utav den. Tänk om, tänk rätt !!

    • Hur tänker du då, det är ju på samma sätt med sjukförsäkringen, alla behöver den inte men betalar ändå. Man kan aldrig veta om man behöver den, vem som helst kan bli utan arbete en period , det är viktigt att ninte dela in samhället i vi och dom.

  2. Hej Lotta!

    Det här med A-Kassan är verkligen en ”följetång” , men frågan är hur man skall få en fungerande och obligatorisk A-Kassa.

    Speciellt som det var jag förstår är lite olika åsikter kring det här med obligatorisk A-Kassa inom Alliansen.

    Sedan kan man alltid diskutera hur långvarig A-Kassan skall vara, eftersom det är tänkt att fungera som en ”omställningsförsäkring”.

    Själv försöker jag alltid vara ”open minded” och sätta det hela i relation till de erfarenheter jag personligen har av den icke-fungerande arbetsmarknaden i Sverige.

    Personligen började jag söka jobb redan under min studietid, dvs jag sökte alla relevanta/lämpliga extrajobb/deltidsjobb jag kunde hitta. Fick dock aldrig ett enda jobb någonstans på hela den svenska arbetsmarknaden.

    Sedan fortsatte jag givetvis att söka heltidsjobb, deltidsjobb osv efter examen, men fick då aldrig ett enda litet jobb.

    Hittills har jag bara fått ihop ungefär 6 månaders arbetslivserfarenhet, uppdelat på 3 månader under 2007, och ungefär 3 månader under 2008, för så ville bemanningsföretaget ha det.

    När jag sedan blev ofrivilligt arbetslös, trots aktivt jobbsökande, och trots att jag knuffade på arbetsgivaren i tid…så var det tvärstopp överallt.

    Dessutom stod jag där helt utan rätt till A-Kassa, Alfakassa eller försörjningsstöd. Helt plötsligt var det till att leva på 0 kr/månad och fundera på hur jag skall överleva och vilka räkningar jag skall skita i att betala. Tex övervägde jag att TV-licensskolka eftersom jag egentligen inte
    hade råd att betala. Men, det blev att be mina föräldrar om ett stort lån…som jag givetvis är återbetalningsskyldig för.

    Sedan har jag fått hålla på så månad in och månad ut, år in och år ut, därför att oavsett hur aktiv , ansvarsfull och professionell jag är med mitt jobbsökande runt om i hela vårt avlånga land så har jag helt uppenbart nu blivit ”portad” från tillträde till hela arbetsmarknaden i hela Sverige.

    Jag har även sökt jobb i våra grannländer och där är jag heller INTE välkommen.

    Undrar just hur länge jag skall behöva leva på 0 kr/månad….för det säger sig självt att det är orimligt.

    Men, jag kan ju inte rå för vem arbetsgivarna väljer att anställa respektive sortera bort.

    Jag får väl hoppas på att jag vinner på lotto istället…för jag har precis fått årets 29:e NEJ TACK svar.

    Det är enligt mig ”sinnessjukt” att trots att jag har bra utbildning, och hela tiden tagit stort eget ansvar för min kompetensutveckling, samtidigt som jag aktivt sökt jobb runt om i hela vårt land…så är jag inte ”välkommen” någonstans på hela arbetsmarknaden i hela vårt avlånga land.

    Kanske tvingas jag tillslut göra som en av mina gamla skolkamrater som också körde fast i det svenska systemet…nämligen ”hoppa av” från Sverige och bli medborgare någon annanstans där jag blir accepterad för den jag är och för det jag kan.

    Jag skäms för att Sverige bemöter och behandlar mig på det här viset, och jag berättar denna historia för alla mina vänner….och de tycker precis som jag…nämligen att jag är utsatt för ett oerhört ”rättsövergrepp”.

    Nu funderar jag på att ta saken till tidningen. Funderar på att både ta det till svenska tidningar, men även till olika tidningar utomlands så de skall få veta hur illa Sverige bemöter och behandlar mig trots att jag är så ansvarsfull och professionell.

  3. Du verkar inte förstå att anledningen till att andelen som inte har a-kassa har fördubblats under alliansens vanstyre är skärpningen av arbetsvillkoret. Om man inte har en fast anställning (och då ”behöver” man ju inte a-kassa) utan hankar sig fram på den nya arbetsmarknaden med projektanställningar, timvik, vikariat etc så hinner man uppenbarligen inte skaffa mer än 4 månaders anställning per år (eftersom det var det gamla villkoret och då var det 1/3 som inte fick a-kassa. Med skärpningen av arbetsvillkoret blev det 2/3.) Alliansens a-kassa är helt enkelt anpassad efter gårdagens arbetsmarknad och ni har förflyttat hela kostnaden för företagens flexibilitet till individen.

Kommentera

