Välfärd på dagordningen

Det är bra och ansvarsfullt att partiledningen i Moderaterna så tydligt markerar var man står värderingsmässigt i välfärdsfrågorna. Att vi som parti inte bara värnar den enskildes rätt att välja vård och omsorg. Vården och omsorgen ska dessutom vara lättillgänglig, inte belagd med kö och vara av bra kvaliteé.

Att nu kvalitéen kommer att komma i fokus är viktigt och helt nödvändigt. Att det då man öppnar upp för olika aktörer att bedriva vård och omsorg kommer in inte bara seriösa företagare borde man ha förutsett. Kvalitetskraven borde varit tydligare redan från början.

Välkomnar därför nu den rapport som Peter Norman ska arbeta fram hur man bättre stärker det goda företagande och blockerar för företag som är mera intresserade av snabba vinster än bra kvaliteé.

Press: DN; SydSvenskan; AB

Bloggar: Kent Persson; Sten Nordin

2 reaktioner på ”Välfärd på dagordningen

  1. Mikael skriver:

    Hej Lotta! Bra att det här med välfärden och välfärdspolitiken diskuteras. Dock saknar jag rent ”generellt” en diskussion kring hur Sverige som land skall bli mer inkluderande. Ett stort problem vi har idag, är att alltfler av de som tar ansvar både för sin egen utbildning/kompetensutveckling och som tar mycket stort ansvar för sitt jobbsökande runt om i vårt land får dörrarna in till arbetsmarknaden stängda och låsta i sitt ansikte gång på gång. Många av dessa blir sedan ”dubbelbestraffade” för att arbetsgivarna envisas med standardsvar ”nej tack” och det helt utan feedback. Dubbelbestraffning som uppstår är när dessa som ”straff” för dessa NEJ TACK svar, också drabbas av ”nollklassning” och sedan tillslut blir helt ”utförsäkrad” från de sociala skyddsnäten. Detta är inte något ”ideologiskt” ställningstagande, utan en ”observation” från verkligheten. Vi har idag jättemånga nyutexaminerade hela vägen från grundutbildningen och hela vägen upp till forskarutbildningen vid våra universitet och högskolor som på grund av deras ansvarstagande och på grund av att de fått ”nej tack” hos alla arbetstgivare runt om i Sverige, däribland från bemanningsföretag har blivit ”ofrivilligt” NOLLKLASSADE. Dessa personer har dessutom blivit mycket hårt motarbetade och mobbade av de svenska myndigheterna, och de har inte ens fått det skydd för sina mänskliga rättigheter som man finner i Europakonventionen som Sverige både ratificerat och implementerat i svensk rätt. Dvs, de har inte ens fått möjlighet att pröva nollklassningen i ”domstol” trots att det står reglerat i artikel 6 i Europakonventionen om ”rätt till en domstol och en rättvis rättegång”. De har därmed inte heller fått saken prövad av en förvaltningsdomstol, så som det stadgas om att man har ”rätt till” enligt artikel 22 i Förvaltningslagen. Dvs, dessa människor har lämnats helt utanför de sociala skyddsnäten och är idag i princip ”rättslösa” i sin egen stat (Sverige). Detta är något som Alliansen borde titta närmare på, för det handlar om människors rättssäkerhet…dvs individ kontra stat.

    Mvh

    Mikael

  2. Michaela skriver:

    Som arbetslös, ung och utan erfarenhet och inkomst har jag lärt mig den hårda vägen att moderaternas välfärd går ut på att främja de som har pengar i plånbokens möjlighet att välja här i livet. Att det sedan blir bekostnad på mig och många andra unga som antingen sitter i min och min sambos situation, arbetslösa, levandes på sinande sparade pengar och utestängda från arbetslivet, mobbade av de människor som tack vare er politik lärt sig att utan att känna mig, hata mig.

    När jag växte upp fick jag lära mig av både föräldrar och skola att Sverige är ett land med välfärd. Här tar vi hand om och hjälper alla och på så sätt är vi bättre än många andra länder i världen. Men verkligheten slog mig hårt när jag växte upp till ett moderat Sverige och idag är helt utfryst. På vilket sätt kan valet av sjukvård förbättra Sverige som ett välfärd samhälle. Att de som har pengar får mer pengar och sedan kan välja och vraka i sina val i livet medan jag och många andra svälter är det välfärd?

    Det är hemskt att höra människor prata sig varma i sin stolthet när det är på bekostnad på andras liv. Mitt liv kommer snart att vara slut, för jag orkar inte med all den här välfärden.

Kommentera

