Dagens ekonomitips, satsa på att behålla din hälsa…

Lyssnar på intervju med två nobelprisnominerade ekonomer. Även om privatekonomisk rådgivning inte är vad de sysslar med, svarar de ändå på frågan vad de tycker att man bäst ska använda prispengarna till om man långsiktigt trygga sin ekonomi. De har de två olika svar på frågan. Christopoher Sims skulle placera i fonder. Han ser det som att fondförvaltare generellt är bättre på fövaltande av kapital än privatpersoner. Han menar att privatpersoner oftast har svårt att ha koll på den marknad som styr mycket av den ekonomiska utvecklingen.

Thomas Sargent tycker man ska prioritera den egna hälsan och att bibehålla den. Kan man hålla sig frisk menar han är det möjligt att arbeta och skapa sig sin inkomst, det är den bästa faktorn för god ekonomi menar han.

Det är en helt underskattad vinkling på ekonomi tycker jag. Att på varje sätt försöka att bibehålla sin hälsa är viktigt. Det är viktigt ekonomiskt, det är viktigt socialt och det ger bättre livskvalité. Det får också bli mitt ekonomitips.

Media: SvD; DN; DN

En reaktion på ”Dagens ekonomitips, satsa på att behålla din hälsa…

  1. Ja, det är verkligen oerhört viktigt att behålla sin hälsa. Särskilt i Rehnsvälts Sverige där sjukförsäkringen är slaktad. (har själv blivit nollklassad så jag vet vad det innebär – om jag blir våldtagen eller får cancer så får jag inga pengar till min försörjning.)

Kommentera

