Större öppenhet…

Jag är glad att vi som Moderater ändrat kurs i frågan om partibidragen. Jag måste tillstå att jag länge tyckte att det tillhörde valhemligheterna. Men att riskera att partier ska misstänkas vara köpta, är för mig värre även om kritik alltid kan framföras för både det ena och det andra synsättet.

Jag tycker att det känns lite otidsenligt att partibidrag idag inte kan redovisas öppet, även om jag har stor respekt för alla som är noga med att hålla sina partisympatier hemliga. Men i en demokratiskt land ska det inte vara farligt att skicka enskilda små gåvor om man så önskar till ett enskilt parti. Att motverka attityder där man inte respekterar olika partitillhörighet är viktigt. Det ska respekteras på samma sätt som yttrandefriheten.

Det är också viktigt att kunna visa att ett parti inte är köpt, utan att det är till för sina väljare. Hoppas att alla medborgare som eventuellt gett små gåvor, nu tycker det är okej och att man inte ser det som att man röjer valhemligheter.

Bra att vi förnyar Moderaterna också på detta område.

Press: DN; DN2; Aftonbladet; SvD

2 reaktioner på ”Större öppenhet…

Kommentera

