För unga är det första jobbet så viktigt…

Moderaternas och Alliansens ansvarsfulla politik ger fler jobb och gör välfärden bättre. Socialdemokraternas politik hotar att göra 20 000 människor arbetslösa. Är en något kort men sammanfattning av höstens budgetar.

Socialdemokraternas politik skulle om partiet fanns i regeringsställning, slå hårt mot mot ungdomar. S vill dubbla arbetsgivaravgifterna för unga. Det skulle leda till att färre vill anställa ungdomar. De är emot sänkningen av restaurangmomsen, vilket slår hårt mot en bransch där många unga får jobb. Dessutom vill de försämra ROT- och RUT-avdragen. Sammantaget innebär det att fler än 20 000 jobb hotas

För oss är jobben viktigast. Det ska alltid löna sig att arbeta och alla jobb behövs. Fler jobb och fler vägar till jobb för unga behövs. Bara så kan vi minska utanförskapet och trygga viktiga välfärdssatsningar på skolan och sjukvården. Det är så vi tar hela Sverige framåt. Alla jobb behövs!

Press:DN; SvD:DN2

2 reaktioner på ”För unga är det första jobbet så viktigt…

  1. Mikael skriver:

    Hej Lotta! Tänkte bara säga att ”Jag håller med dig till 100%”. Jobben är det viktigaste. Därför ställer jag mig som väljare helt bakom alliansens jobbpolitik.

    Men, något som Alliansen inte får glömma bort, och som man absolut ”inte” får ”sopa under mattan” är alla de som blir bortexkluderade, bortsorterade och utfrysta oavsett hur aktivt, ansvarsfullt och professionellt de söker jobb runt om i vårt avlånga land. När jag tog upp det här med Arbetsförmedlingen så hånade och förlöjligade de mig, och mer eller mindre ”inkompetens förklarade” mig.

    Något måste göras åt Arbetsförmedlingens arbetsmetoder. De har i dagsläget noll servicevilja, trots att det stadgas om serviceskyldighet i Förvaltningslagen. Det här med ”tillgänglighet” som det också stadgas om i Förvaltningslagen och som förtydligas i propositionen om ”ny förvaltningslag”, det bryr man sig heller inte det minsta lilla om. När man ser på AF:s sida på Facebook hur de bemöter och behandlar människor, så märker man verkligen att de saknar ”människokännedom och social kompetens”.

    Givetvis är det som så att vi i Sverige ”inte” har något ministerstyre, men det är dags att erkänna helt öppet att Arbetsförmedlingen har kollapsat fullständigt, och därför behövs det ett snabbt nedläggningsbeslut ifrån politikerna i Riksdagen.

    För, idag så fungerar inte relationen mellan arbetslösa/arbetssökande och Arbetsförmedlingen. Alltfler träder nu fram och berättar om hur de har blivit hotade, trakasserade och mobbade av handläggare på Arbetsförmedlingen. Det är inte okej att som det är idag, där arbetslösa/arbetssökande som påpekar brister, tex att de har blivit hotade och trakasserade av handläggare på Arbetsförmedlingen blir ”polisanmälda” av Arbetsförmedlingen.

    Jag är inte förvånad att människor mår väldigt dåligt av att bli behandlade på ett så här förnedrande/kränkande sätt. Det säger sig självt att när man blir illa behandlad/kränkt av en statlig myndighet, så drar man sig undan och helt undviker kontakter med det offentliga Sverige.

    Eftersom jag själv har erfarenhet av att ha blivit mycket illa behandlad av en handläggare vid en stor statlig myndighet, och det fått mycket allvarliga ekonomiska konsekvenser för mig, då det medfört att alla dörrar in till den svenska riktiga/verkliga arbetsmarknaden är stängda och låsta oavsett hur aktivt, ansvarsfullt och professionellt som jag söker jobb, så förstår jag de som tar mycket illa vid sig av att bli mycket illa behandlade av byråkrater på våra myndigheter. I mitt eget fall så har det medfört att jag blivit ”totalt” utfryst från hela den svenska arbetsmarknaden, och ingen hjälper mig och ingen pratar med mig, och så fortsätter det vecka in och vecka ut, månad in och månad ut, år in och år ut. Ingen aktiv, ansvarsfull och professionell jobbsökande individ skall behöva bli utsatt för sådana här angrepp på person, ära och heder.

    Vi har faktiskt råd att vara rädda om varandra som medmänniskor, och vi har råd att lägga egoismen på soptippen. Vi har råd att säga nej till alla former av mobbning, trakasserier och kränkningar som exklusivt riktas mot arbetssökande/arbetslösa runt om i vårt avlånga land.

    Mvh

    Mikael

    • Hej Mikael!
      Tråkigt att höra om dina och de andra arbetssökandes dåliga erfarenheter av Arbetsförmedlingen. Jag kommer att ta upp dina era synpunkter då jag träffar arbetsförmedlingen. Det är alltid viktigt för oss i politiken att fråga efter och påverka för att skapa positiva attityder. Precis som du säger har vi absolut varken råd eller rätt att exkludera någon från arbetsmarknaden. Vår politik bygger också på att vi ska göra det möjligt för alla att både komma in och känna oss välkomna på arbetsmarknaden. MVH Lotta

Kommentera

