10 år efter ett världstrauma…

Idag är det tio år sedan dagen, då de båda planen flög in i World Trade Center. De båda tvillingtornens explosion och kollaps efter det ledde inte bara till att nästa 3000 människor miste livet, det ledde till ett världstrauma. Vi kommer alla ihåg vad vi gjorde precis den stund, vi fick veta att det hänt. Själv var jag på mitt jobb och en TV stod på i ett intilliggande rum där jag redan strax före kl 15.00 fick höra nyheten. På samma sätt som många beskriver, kände jag instinktivt att jag direkt ville söka gemenskap med andra människor.

Om då jag som befann mig på så långt och behörigt avstånd från händelsen kände obehag, kan man bara ana vad alla de som var berörda på olika sätt kände. Många har lyckats gå vidare efter traumat även om de har det som ett tydlig och obehagligt minne. Men för många människor blev det början till ett liv, mer eller mindre traumatiserat.

Ser i nyhetssändningarna idag den tunnelbanachaufför som fylld sitt tåg så fullt han kunde innan han lämnade stationen under, Trade Center. Han gjorde en heroisk insats som hade nerver att stanna några minuter längre på stationen med tåget efter att explosionen skett. Eftersom tåget hann fyllas kunde massor av människor undvika döden då tornen kollapsade. Han var samlad då men har efter det varit sjukpensionerad och oförmögen att arbeta igen på grund av post traumatisk stress.

Jag hoppas att traumat nu för många, ändå kan leda till något nytt och bättre. Vi ser att de sista 10 åren har demokratirörelser världen över gjort att längtan till frihet och fred kan bli möjlig för långt flera människor. Även om vi aldrig kan skydda oss mot terrorism och att terrorism aldrig kan vara accepterat, låt oss hoppas att en del av den grogrund som finns för terrorism kan demokratiseras bort. Även om en stor del av utvecklingen till att bli radikaliserad terrorist ligger på ett personligt plan. En ökad demokratisering av världen leder till mindre förtryck. Låt oss hoppas vi slipper flera världstrauman och att alla de som drabbats kan gå vidare.

Press: DN;SvD, DI; SvD2

Bloggar;Johan Forsell; Thomas Böhlmark; Daniel Granqvist; Kent Persson; Magnus Andersson

En reaktion på ”10 år efter ett världstrauma…

Kommentera

