Är städhjälp tabubelagt…

I NA debatteras om det forfarande är tabubelagt i Sverige att anlita städfirma i hemmet. RUT-avdragen har ökat i omfattning i Sverige och har lett till många ”vita” jobb. Jag tror att för många är det fortfarande tabubelagt, att inte sköta sin städning hemma själv. ROT-avdraget anlitas utan att bli moraliskt ifrågasatt, men städningen är mera känsligt att anlita.

Det är viktigt att vi kommer vidare med våra attityder till städning i hemmen. Dagens RUT-tjänster sköts inte av några ”pigor”. Tjänsterna köps av olika företag som erbjuder olika tjänster och som tar betalt för det. Det leder till både att kunden kan välja vem som utför tjänsten och hur omfattande den ska vara, men också att städfirman kan välja kunder. Ett modernt sätt att driva företag med andra ord.

Dessutom är det nu nya grupper av företagare som fått chansen att driva företag, vilket leder till både ett jobb och en självständighet. Attityden till RUT-tjänster måste förbättras, det är inte konstigare än att använda sig av andra tjänster i hemmet som målning eller tapetsering. Dessutom gör det att många får en mindre stressig vardag och mår bättre, ett nog så viktigt argument.

2 reaktioner på ”Är städhjälp tabubelagt…

  1. Mikael skriver:

    Hej Lotta!

    Intressanta att du tar upp den här frågan. Jag har också funderat en del kring det här och tror att det inte är en höger-vänsterfråga. Jag tror det snarare handlar om vilka attityder och förhållningssätt man har fått med sig hemifrån. Dvs, vissa har fått lära sig hemifrån att det som är i hemmet eller är hushållsnära skall man själv sköta om…dvs det ingår i ens ansvar som hus/bostadsägare.

    Jag kan förstå detta förhållningssätt, för det känns naturlig för mig att tänka så. Detta därför att för mig känns det helt naturligt att ”smutsar man ner/skitar ner” så skall man ta hand om sin egen smuts/skit och inte säga att ”det är någon annans ansvar”.

    Men, jag tycker att det är upp till var och ens egen moral/etik hur man gör. Jag har min väg och den viker jag aldrig ifrån.

    Mvh

    Mikael

Kommentera

