Just marknadsföring av gymnasieskolor

Emils tankar funderar på hur en skola ska kunna marknadsföra sig på ett just sätt. Är det bara annonser och affischering som är okej.

Jag tycker att en Gymnasieskola måste få använda de medier som finns, för att marknadsföra sin skola. De ungdomar som ska söka till gymnasiet behöver göras uppmärksamma på hela utbudet av skolor som finns, kommunala såväl som privata.

Valfriheten att själv söka den utbildning och den skola man önskar är bra, men den kräver också att alla ungdomar blir medvetna om utbudet. Det måste därför vara rimligt med marknadsföring via mässor, på nätet, affischering och annonser.

Viktigt är ändå tycker jag att de pengar som läggs på marknadsföring är rimliga, att marknadsföringen inte kostar för mycket. Däremot är jag kritisk till lockvaror, dvs att man får olika saker för att börja en gymnasieskola.

Det viktiga är också tycker jag att alla elever nås av fakta, om hur de olika skolorna lyckas med sitt uppdrag som skolor. Hur bra det går för elever som går på skolan och hur bra arbetsmiljö man har på sin skola. Ytterst är det alltid kvalitée som är viktigast och det vet både elever och föräldrar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s