Ett Sverige på gång…

Detb är alltid viktigt med jämförelser, vare sig det gäller ekonomi eller kvalite i olika verksamheter. Sverige står sig bra i internationell jämförelse, vi står oss bra ekonomiskt och vi står oss bra i välfärd och trygghetssystem.De reformer som genomförts de senaste åren har haft effekt.

Den ekonomisk strama linjen under lågkonjukturen och arbetslinjen har varit bra för Sverige. Den tuffa uppgiften att stärka arbetslinjen och arbeta hårt med att rehabilitera människor tillbaka till arbetsmarknaden har varit viktigt. Titeln som världens mest friska men samtidigt mest sjukskrivna befolkning, får nu gå till något annat land.  Men vi har en del läxor att göra, fortfarande förtidspensioneras en mängd unga människor med funktionshinder eller nedsatt arbetskapacitet. Så här kan vi inte ha det, vi måste bli bättre på att göra plats på arbetsmarknaden för alla, det kan inte vara bara människor med 100% arbetskapacitet som ska få plats.

Att vi inte lyckats med detta ännu har varit besvärligt för landet, men framför allt för alla individer som tvingas stå utanför arbetsmarknaden. Att ha ett arbete innebär inte bara en bättre ekonomi för individen, det innebär också en möjlighet att vara med i ett socialt sammanhang, att känna sig behövd och att vara med och bidra. Här har vi ett arbete att göra och vi behöver arbeta hårt med de frågorna.

Press: DN

Bloggar: Olof Lavesson; Den hälsosamme ekonomisten;Thomas Böhlmark

4 reaktioner på ”Ett Sverige på gång…

  1. mikael skriver:

    Hej Lotta!

    Visst, det går bra för Sverige i relation till andra länder i EU. Sverige har klarat sig undan att behöva genomföra stora nedskärningar.

    Men, det finns en helt annan verklighet som de ”arbetssökande” lever med, och som inte stämmer överens med den officiella bilden av Sverige.

    För dem så går det ”aldrig” bra, utan det går alltid dåligt, alla dagar i veckan, månad in och månad ut, år in och år ut

    Vi ser det tydligt i statistiken, detta då det som ökar snabbast är inte vanliga anställningar utan det är uteslutande FAS 3 (samhällets slutstation/soptipp) som växer snabbast av allt.

    Vi ser att FAS 3 tydligt håller på att konkurrera ut hela den reguljära arbetsmarknaden. Det visar sig nämligen att företagen nu låter bli
    att anställa, och nu väntar de bara ut så att alla arbetslösa blir långtidsarbetslösa så de får dem helt gratis och slipper betala några löner.

    Dessutom kan vi gå till statistik från tex SULF (Sverigesuniversitetslärarförbund) som visar på att mer än 35% av de som hittills har utexaminerats från ”forskarutbildningen” är långtidsarbetslösa.

    JUSEK som är ett SACO förbund visar å sin sida att mer än var 5:e nyutexaminerad bland deras medlemmar är långtidsarbetslös efter
    examen oavsätt hur aktivt de söker jobb.

    Vad JUSEK, SULF och SACO ser är att även om deras medlemmar aktivt söker jobb så blir de antingen BORTSORTERADE direkt överallt , eller så blir de ”utfrysta” ….dvs de får inte ens några som helst svar på sina aktiva jobbansökningar.

    Jag vet detta av egen erfarenhet. Jag har inget att dölja!. Jag kan visa upp gigantiska travar där jag har dokumenterat mitt aktiva och professionella jobbsökande. Och jag kan visa upp ännu mer gigantiska travar med NEJ TACK svar ifrån alla arbetsgivare där jag sökt jobb och fortsätter att söka jobb runt om i Sverige.

    Jag följer alla lagar och regler till punkt och pricka, och jag genomför mycket professionella och ansvarsfulla jobbansökningar. Jag har till och med haft expertis som har granskat mina handlingar. Men, jag blir bortsorterad hela tiden, och det är aldrig någonsin någon som visar något intresse och tar kontakt med mig per telefon.

    Det är rena rama mobbnings- och exkluderingskampanjen som jag utsätts för 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan, månad in och månad ut.

    Tänk dig själv att hela tiden bli bortsorterad och totalt utfryst/exkluderad överallt, oavsätt hur hårt och professionellt och ansvarsfullt du anstränger dig med ditt jobbsökande.

    Det blir tillslut till ett så djupt sår i både hjärtat och själen som aldrig någonsin läker.

    Kanske får jag överväga att utvandra/emigrera från Sverige och EU , för att leva resten av mitt liv i ”exil/landsflykt” därför att på den svenska arbetsmarknaden känner jag mig varken välkommen eller önskvärd.

  2. Janne skriver:

    Jag vet inte riktigt vad du har fått din verklighetsbild ifrån men den är ju uppenbarligen ganska skev. Den välfärd du pratar om är i det närmaste obefintlig. Om vårt land har så stark och stabil ekonomi, borde vi inte kunna förvänta oss då att vår gemensamma välfärd förbättras?

    Allt som har hänt är att vi har fått ytterligare en kriminell regering som rånar folket.

Kommentera

