Gamla men roliga miljönyheter

Mitt miljöintresse är stort, men det är inte av det fundamentalistiska slaget. Jag är optimist och tror på idéer och teknikutveckling som lösning på många av de miljö-klimatproblem vi ser idag. Jag tror också att det är de attityder till vår miljö som alla bär med sig som är en av de viktigaste faktorerna för hur vi ska lyckas nå klimat- och miljömål. 

På 1960-70 talet då jag växte upp var försurningen av våra sjöar ett av de verkligt stora miljöproblemen. Ett problem som den minskade koleldningen har gjort att vi idag slipper bekymra oss för i alla fall i Sverige. Det var också stora problem med nedskräpningen i naturen, dikesrenar var fulla med glas och papper som alla vilt kastade ut från sina bilrutor. Jag vet att man kunde samlas pant så att det räckte till godis och Kalle Anka tidning om man gick bara en liten bit.

Där jag växte upp fanns det mycket sommarhus och jag såg förundrat på hur dåvarande sommargäster, helt självklar löste sina sopproblem. Man tog helt enkelt ha med sig soppåsen och kastade den i sjön då man tog en fisketur. Det var ett enkelt sätt att lösa sopproblemet, men helt förkastligt.

Både attityder och teknik har förändrats och förbättrats sedan 60-70-talet och mest till det bättre tycker jag. Därför är jag också optimist om framtiden. En gammal god nyhet från november förra året är att Lufthansa nu som första flygbolag ska börja använda biobränsle till sina plan, enligt resetidningen Vagabond. Det är tänkt att biobränsle-flygfotogen ska användas 50-50 till att börja med. På sträckan Frankfurt-Hamburg och att det under 6 mån ska spara utsläpp motsvarande 1500 ton koldioxid. Spännande och bra utveckling…

Press: Newsmill; SvD

En reaktion på ”Gamla men roliga miljönyheter

  1. Stig Palm skriver:

    INTRESSANT läsning?
    Att för en gångs skull inte läsa något flummigt fundamentalistiskt.

    Att städa och lägga ”skräpet” på rätt ställe börja den ”vita” mänskligheten sakta att lära sig. I viss mån de ”gula” också.

    Minns 50-talets Australien där vägarna lätt kunde skönjas från inrikesflygplanens fönster?

    Jo, alla bilåkare slänge de bruna ölflaskorna ut genom fönstret? Dricka öl och köra bil var helt naturligt, tills någon kom på att alkohol och bilkörning var mindre bra. Alltså, bildade dessa krossade ölflaskor strängar över hela kontinenten. Idag ser vi inget sådant. Detta har inte med det omtalade Co2 utsläppet att göra, mer om vanligt hyfs.

    Eller, som jag kunde läsa, som verkstadsarbetare på Götaverkens skeppsvarv i Göteborg, på en stor trätavla på väggen i verkstadslokalen inbränd text med hjälp av en gasbrännare;

    Om du kastar snus på golvet hemma, skall du göra detta här också, för du ska trivas!

Kommentera

