Visa alla partibidrag…

För mig som moderat är frihet och öppenhet viktiga frågor. Att våra olika riksdagspartier i Sverige öppet skulle var tvungna att visa var man får sina partibidrag ifrån tycker jag vore bra. Dilemmat är bara att om man skulle göra det idag så skulle människor som skänkt pengar med tron att vara partineutrala, retroaktivt få sina namn publicerade, vilket kommer att ge en stor svekdebatt.

Däremot tror jag det vore bra inför framtiden med ett sådant förhållningssätt. Det vore bra för människor att veta var pengar till partier kommer ifrån, om det är privata bidragsgivare eller andra. För Socialdemokraterna vore det viktigt att redovisa hur stora resurser fackföreningarna får bidra med utan att medlemmarna vet om vart deras pengar går. Både rena pengatransaktioner men även då fackligt anställda på arbetstid driver partipolitik, vilket medlemmarna får vara med och betala genom sina medlemsavgifter utan att man redovisar det.

Jag tror på en ökad öppenhet, en kultur där alla öppet vågar visa var partipengar kommer ifrån och det tror jag att många andra också tror på det.

Press: SvD; LO-tidningen

Kommentera

