Busskort till gymnasieelever….mitt svar i NA 24 aug

Lena Beime ifrågasätter i NA den 19 augusti, på vilka ekonomiska fakta vi tagit beslut att bara elever som har en skolväg längre än 6 km får gratis busskort. Mitt svar är att vi alltid arbetar så att tjänstemän tar fram ekonomiska och annan fakta, som vi behöver för att kunna fatta beslut. Jag har ingen anledning att misstro de uppgifter jag fått.

Om Lena Beime själv anser sig ha bättre fakta eller tillsammans med Bo Fredriksson som både är tjänsteman och som finns i samma partis kommunfullmäktigegrupp som Lena, får det stå för dem.  Bo Frediksson har varit ute i radio i frågan och är kritisk till vår fakta, om det är en politisk fråga eller en fråga om kritik mot hur kommunens tjänstemannaorganisation arbetar vet inte jag.

Jag kommer bara att svara på politisk kritik, annan kritik får Lena och Bo vända sig till kommundirektören med.

 De uppgifter jag fått innebär att en mindre del av summan kan sparas genom att dra in någon busstur, en större del av summan genom att elever viss del av året kommer att köpa ungdomskort. Ungdomskortet kostar 220 kr i mån och på det kan man åka vilka tider man vill, dvs även kvällar och helger. De fria busskorten gäller bara fram till kl 19.00 och bara vardagar. Vi hoppas på det viset att flera ungdomar cyklar och därmed får bra vardagsmotion.

 Hur stor besparingen för kommunen blir ser vi först om något år men antagandet är 3,4 miljoner kr. Värdet av gymnasieelevernas gratis busskort uppskattades till 8 miljoner men hela den summan tror vi inte det kommer att bli.

Naturligtvis kommer vi att utvärdera reformen för att se hur den blev, visar det sig då att effekterna är mera besvärliga än vad vi befarar får vi förändra. Men varför skulle detta inte fungera i Örebro som är en bra cykelstad, när det fungerar i Västerås.

Att skylla på att undantagen kommer att kosta så mycket administration att det inte lönar sig är också ett konstigt sätt att se på ekonomi, det kommer inte att kosta 3,4 miljoner att sköta detta. Kommunal ekonomi handlar som all annan ekonomi om att se över alla kostnader, vi är skyldiga skattebetalarna det. Vi hjälper inte låginkomsttagare med att förslösa skattemedel, utan genom att sänka skatterna på låga inkomster.

 Lena Beime hävdar också att de som har mindre än 2 km redan idag cyklar, då behöver de väl heller inte busskort.

I radiodebatt med Mussie Eprahim kritiserade även han oss för indragningen av gymnasieelevernas busskort, men han kunde inte lova att han ville återinföra gymnasiekortet om han kom till makten. Så om socialdemokraterna ser fria busskort som en viktig fråga för så mycket pengar som det ändå är, vill jag veta vad man istället vill spara på eller vill man höja skatten för att finansiera gratis busskort till gymnasieelever.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s