Vuxenmobbing – stort samhällsproblem

DN har föredömligt publicerat en skrämmande serie i fem delar av Maciej Zarembas senaste veckorna med temat vuxenmobbing. En vanlig företeelse som både är ljusskygg och hittills varit mycket tabubelagd. Hur stor del av alla långtidssjukskrivningar på våra arbetsplatser som kan tillskrivas mobbing, är det ingen som vet och hur stora psykiska problem det kan leda till, kan man bara spekulera om.

Det mest skrämmande är kanske att en så stor del av den svenska befolkningen passivt tittar på. Jag har sett det i skolan, jag har sett det på många arbetsplatser och jag har sett det i politiken. Det är det största problemet, alla står inte upp mot mobbing, de flesta vill faktiskt inte ha med det att göra. Människor blundar och jag tror att många är för rädda att ingripa, de vill inte själva bli inblandade.

Många tror faktiskt att det är hur en person jobbar, hur den uttrycker sig eller hur den agerar som gör att personen mobbas. De ser inte själva att de ingår ni en grupp som aktivt bedriver mobbingsarbete. Det kan vara att en person är för långsam, för snäll eller tom för framgångsrik om triggar igång beteendet. Det trista är att det inte ens verkar som utbildningsnivå kan kuva beteendet, akademiker kan också mobba.

Samtidigt finns det om inte så många, vågar ändå vissa personer stå emot mobbing, heder åt er. Dessa antimobbare finns lite här och där, de har olika ålder de ser olika ut men de är modiga personer som vågar stå emot mobbare,.

Vi arbetar aktivt med att få bort mobbing i våra skolor och det arbetet kommer att vara aktuellt många år framåt. Låt oss hoppas at det kommer att nästa generation blir bättre, klokare och varmare.

DN: Artiklel 1, Artikel 2, Artikel 3, Artikel 4, Artikel 5

Blogg: Henrik Axelsson HAX; Kent Persson; Magdalena Andersson; Mary; Imike

3 reaktioner på ”Vuxenmobbing – stort samhällsproblem

  1. Johan skriver:

    Du säger ”Vi arbetar aktivt….”. Då blir min fråga, hur jobbar DU? Vad kan du göra för att förändra situationer för de mobbade till det bättre? Så länge politiker, oavsett nivå gömmer sig bakom ”vi”, kommer inget att hände. Arbetet med att förändra måste starta hos de enskilda individerna/politikerna.

    • Du har helt rätt Johan, det går inte att gömma sig bakom vi. I min roll i politiken har jag arbetat för att vi ska ha bra antimobbingprogram i våra skolor. För vuxengruppen finns inget sådant program, men det behöver tas fram. Vi har satsat en del på ledarutbilningar där jag är politiskt aktiv och bra ledare är en viktig förutsättning för att förhindra mobbing på arbetsplatserna. På det personliga planet försökar jag att vara en bra kompis och att vara så rak och ärlig jag kan. Försöker att se mobbingspel och försöker att avstyra mobbing där jag kan.

  2. Men hallå! Vi vuxna måste börja föregå med gott exempel. Nu verkar det som våra ungar bara härmar vårat (mångas) beteende. Många politiker är för bedrövliga inom detta område. Det skall bli skärpning i leden om jag får något att säga till om efter valet.
    Vänligen
    Anders Norgren
    Jönköping

Kommentera

