Jämlik vård – självklart

De rödgröna hävdar att skattesänkningarna gör att vården blir mer ojämlik i Svd idag.  Skattesänkningarna har vill jag hävda lett till att flera människor arbetar nu, än då socialdemokraterna styrde trots att vi just gått igenom en djup lågkonjunktur. Jag vill hävda att det är vårdköerna som gör vården ojämlik. Om vi inte hade långa köer till välbehövd sjukvård, skulle det inte finnas behov av att betala för nödvändig sjukvård. Vi ser att alliansens kömiljard har gjort skillnad, köerna har kortats.

Inom Örebro Läns Landsting har köer alltid funnits, senaste året har dock köerna kortats efter kömiljardsatsningen. Att Örebro Läns ladsting med nuvarande socialdemokratiska ledning ska lyckas ta bort köproblematiken tvivlar jag stark på. Socialdemokraterna har haft 90 år på sig att lösa problemet utan att lyckas, jag vill inte ge dem 90 år till att försöka. Det är dax att låta dem sitta på avbytarbåset. Min övertygelse är att vi kan komma till rätta med köproblematiken om väljarna i Örebro Län vill ge oss i alliansen förtroendet.

Bloggar: Kent Persson; Martin Mobergs blogg; Ulrika Falk; Gunvors

3 reaktioner på ”Jämlik vård – självklart

  1. Sköterska skriver:

    Det är ju hur lätt som helst att korta ner en vårdkö om man inte ger den vård som krävs.Hur bra är din kunskap om denna vård egentligen.Har du varit ute på vård golvet och studerat hur det ser ut i verkligheten och inte enbart på pappret någon gång !?.

    • Hej Sköterska! Jo jag har jobbat i 25 år i vården, är också sjuksköterska. Jag vet att jobbet i sjukvården är tufft och att många verkligen inte kan arbeta snabbare om man skagöra ett bra jobb. Jag tror ändå vi kan ta bort köerna, vi behöver organisera vården på ett bättre sätt så att vi både kan ha en bra arbetsmiljö och få bort köerna. Det finns mycket att göra mför att skapa bättre vårdkedjor.
      MVH
      Lotta

Kommentera

