Mitt inlägg i Veckans bloggdebatt; Frihet

Veckans bloggdebatt hos Kent Persson handlar om något av det viktigaste vi har, frihet. Utan frihet är vi hopplöst förlorade, vi förminskas, vi slutar tänka och vi slutar ta ansvar. Ett demokratiskt samhälle måste alltid slå vakt om friheten för den enskild och också ge möjligheter för människor att ta så stort ansvar över sitt eget liv som de har möjlighet till. Frihet är en viktig grundbult i samhället men att gå så långt som Anna Troberg gör och se det som att all inskränkningar i den personliga friheten ska tas bort gör inte jag, frihet har sina inskränkningar även om vi måste motarbeta inskränkningarna så gott vi kan. Vi kan inte utlämna oss helt till friheten då vi flyger med risk för att det finns människor som kan offra både sin och andras liv för attentat. Vi ska dock hela tiden var väldigt vaksamma mot allt som inskränker vår frihet och ta bort sådant regelverk som inskränker den personliga friheten för att tjäna andra syften ex att göra medborgare onödigt beroende av staten. Frihetsinskränkningar som inte behövs är till exempel den TV- censur vi hade i många år under socialdemokratiskt styre. Jag tycker Elias Geirtz har rätt när han menar att ju mera frihet vi får, ju större ansvar tar vi också. Leve friheten och allt positivt den tillför människor, ger möjlighet att välja, ger möjlighet att ta ansvar och att växa.

3 reaktioner på ”Mitt inlägg i Veckans bloggdebatt; Frihet

  1. Nu vill jag ju bara poängtera att jag inte tycker att alla inskränkningar i den personliga friheten ska tas bort. Jag tycker till exempel inte att det ska vara fritt att köra i 200 knyck i tätbebyggt område. Man jag tycker däremot att grundläggande friheter som tex att få kommunicera fritt och att få befinna sig någonstans utan att det registreras etc, det är faktiskt något man inte kan tumma på. Medborgare ska inte behöve gå med kort strypkoppel på sig i sin vardag.

Kommentera

